Innstramminger i fotballaktivitet i Rogaland

Informasjon om koronasituasjonen for november og desember 2020.

På banen ruller fotballen som før, men alle kurs og møter er innstilt.

NB! Et viktig forbehold for alt som følger av denne artikkelen, er at det kan komme endringer fra lokale eller sentrale myndigheter. NFF Rogland vil til enhver tid forholde oss til de retningslinjer helsemyndighetene, idrettsforbundet og fotballforbundet legger fram.

Artikkelen oppdateres fortløpende ved eventuelle endringer fra sentrale eller lokale myndigheter. Her er nye retningslinjer fra NFF per 6. november.

Normal aktivitet på banen

NFF Rogaland oppfordrer til at aktiviteten på fotballbanene går som normalt i ukene framover. Regjeringen har ikke uttrykt noe ønske om å stoppe idrettsaktivitet for barn og ungdom, og det er heller ingen kommuneoverleger i Rogaland som har anbefalt det. Tvert imot gikk myndighetene ut så sent som torsdag 5. november med en klar melding om at fritidsaktivitet for barn og unge under 20 år har fritak fra 1-metersregelen, og at fellesutstyr kan benyttes.

Husk for all del koronavettreglene. De finner dere her

Lokale retningslinjer

Forøvrig følger NFF retningslinjene fra Helse- og omsorgsdepartementet om å begrense antall kontakter. Status per fredag 6. november er som følger:

• Toppfotballen går som normalt, under egne, strenge toppfotballprotokoller. Det er ikke anledning til å spille kamper i breddefotball senior.
  • Kretsmesterskapet for ungdom, samt U20-sluttspill, i Randaberg Arena, går som planlagt, men helt uten tilskuere. Deltakende klubber blir tilskrevet per epost.
  • Sone- og kretslagsaktivitet avlyses fram til etter nyttår. Vi anbefaler at alle treninger på tvers av ulike klubber avlyses.
  • Alle fysiske møter og kurs i regi av NFF Rogaland avlyses fram til nyttår. Vi anbefaler at klubbene følger NFFs eksempel. Unntak må være møter som vurderes som kritisk.
  • Sesongavslutninger for lagene, seniortreff og andre sosiale samlinger på klubbhus e.l. anbefales utsatt til nyttår.