Æresmedlem i Hana IL Egil Årdal

Egil Årdal er blitt 77 år og er å se daglig på Hanabanen eller på besøk i klubbhuset, hvis en skal kalle noen i eller rundt klubben Mr Hana, så er nok de aller fleste enige.

Familien Egil og Marit flyttet fra Foss Vatne på Sviland til Aspervika allerede i 1965, og har siden hatt et engasjement rundt mye som hadde tatt pusten fra de fleste, aktiv i motorcross miljøet hadde han vært i nærmere 20 år, da han en kveld i 1979 fikk besøk av Helge Mattingsdal og Per Øverland, som selvfølgelig lurte på om han hadde mye fritid? For å være med i og rundt Hana IL som Formann, ville kreve mye, veldig mye… Egil som da ikke var særlig interessert i fotball, men hadde fått 3 barn (Roger, Kjetil og Wenche) sa selvfølgelig ja.

At Egil er engasjert og en utrolig god selger er det ingen tvil om, i 1987 jobbet Egil som bilselger hos Rovik Bilforretning og klarte det utrolige å selge den lille bilen Fiat Uno omtrent til alle som hadde sertifikat da, er omtrent som å selge sand i Sahara! Egil ler når han forteller historien og legger selvfølgelig til at penger tjente han selvfølgelig ikke?

Et av de største og beste minnene til Egil er når Hana IL møter Viking FK i 3 runde i NM på «Fjedle» er og var en utrolig prestasjon, det var minst 3000 tilskuere på kampen, det var rigget opp provisorisk tribune før avspark for å få plass til flest mulig til det historiske møte. Det ble et knepent 0-2 tap, men dette er et fantastisk minne. Tilslutt legger Egil til at Viking ringte og sa at Hana IL kunne beholde alle inntektene. Hana IL har hatt gode relasjoner med Viking FK gjennom mange år og en av de store avtalene signerte Egil med Viking, der Hana IL skulle stille med vakter på alle hjemmekampene, inntektene her var viktige gjennom mange år.

En annen stor begivenhet er da Hana IL endelig fikk kunstgressbane og flomlys, fra å ha en gressbane som nesten alltid var «stengt» pga mye vann. Nå ble det et yrende liv hver eneste dag frem til klokka 22:00. Her ønsker Egil å trekke inn flere ildsjeler som gjorde dette mulig, men trekker frem Ole Morten Løge og Tim Dodson, begge har bidratt i mange år i klubben.

Til slutt blir Egil utfordret om hvem som er den beste spilleren klubben har fått frem gjennom historien, her trenges det ingen betenkningstid, det blir Morten Myhre som spilte kun 2 sesonger i Viking. (Han lengtet selvfølgelig tilbake til Hana Il).

Som en ser, Hanabanen ligger sentralt og idyllisk til i  Sandnes.