Historien om Akademiet på Hana

Høsten 2007 ble Norsk Fotball Akademi etablert på Hana, det første akademiet i Rogaland.

Dagen det ble stiftet kom Bjørn Maaseide flygende inn med sitt private helikopter og landet på Hanabanen, i tillegg kom leder av trenerforeningen Teddy Moen. Elixia ble hovedsponsor (Sats) Murmester Myhre ble også med, dermed var økonomien på plass slik at det var mulig å etablere et Akademi på Hana.

Det hele startet med at Ole Seldal og Kurt Jonassen var på tur med Trenerforeningen til Liverpool, der ble Akademiet til Everton besøkt, 5 eldre brakker og et stort jorde var alt som var her, litt utenfor sentrum av Liverpool. Leder av Akademiet presenterte den ene stjernespilleren etter den andre som hadde startet opp på dette Akademiet, den største av alle Wayne Rooney som ble solgt til Manchester United.

Morgan Gramstad
Anette Tengesdal
Ole Seldal med sin gruppe.
Kurt Jonassen med sin gruppe.
Andy Johnsen Everton til venstre.

Etter turen ble det et par møter med Ole Morten Løge som var leder i klubben, han var positiv, så da var det bare å kjøre på. Ole Seldal tok en pause i sitt eget firma Se-Bo og Kurt Jonassen fikk permisjon fra Sandnes kommune, en var selvfølgelig spente på hvor mange som ville benytte dette tilbudet. Dette møtte mange foreldre på info møte og alle ble med. 36 spillere, 3 jenter og 33 gutter ble med, det må nevnes at ingen sluttet på Akademiet før alderen sa stopp. For å hente inspirasjon ble det også lagt inn et besøk hos Ajax, for å se hvordan klubben drev sitt Akademi. Her ble de samme øvelsene gjennomført likt på alle nivå helt til topps, for å bli trener i Ajax, skal en kjenne systemet, aller helst ha jobbet der. Utrolig inspirerende å følge deres treninger over 5 dager, vi så treninger på alle nivå, treningene ble avsluttet med felles lunsj hver dag.

Det ble gjennomført en treningsleir til Aalborg våren 2008, tidligere Viking trener Poul Erik Andreassen ledet treningene, han hadde ansvaret for alle landslagspillerne i klubben. Fokuset var at ball skal benyttes i alle øvelser og så kamplike som mulig, utrolig god inspirasjon for spillere, trenere og foreldre som var med på turen.

Det må nevnes at mange av Akademiets deltakere har gjort det meget bra senere, den som nådde aller lengst var Anette Tengesdal, som spilte på alle landslag opp til U20 + mange sesonger på Klepp A-lag. Pål Vestly Heigre spiller nå på Sandnes Ulf ( Viking, Start, Strømsgodset, Tromsø og Lillestrøm) og Pål er kun 25 år. Eirik Larsson ble fanget opp av Sandnes Ulf og har også ungdomslandslag kamper, Eirik returnerte til Hana pga prioritering av skole, ikke mange i så ung alder som hadde tatt en slik avgjørelse. Det må nevnes av Erik er nå med som trener på Akademiet som trener tirsdager og enkelte torsdager.

Morgan Gramstad var med fra starten i 2007, reiser senere og studerer i Leeds, rekner med at den klubben har lært Morgan utrolig mye, etter endt skolegang kom Morgan tilbake og ble ny leder av klubbens Akademi, mye bra arbeid ble lagt ned i klubben, noe Viking FK har fått med seg, og han er nå i 100% stilling i aktuelle klubb.

Akademiet er nå inne i sin 13 sesong med rundt 50 deltakere.